وزیر خارجه پاکستان: جاده ثبات و امنیت در منطقه از افغانستان می‌گذرد
نوشته شده توسط : modz
حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان

وزارت خارجه پاکستان می گوید جاده ثبات و امنیت در منطقه از افغانستان می‌گذرد.

حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان در سفری کوتاه به افغانستان، کابل را مهمترین پایتخت دنیا برای پاکستان توصیف کرد و گفت اسلام آباد خواهان روابط عمیق و دراز مدت با کابل است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین حمایت کشورش را از پروسه صلح به رهبری و مدیریت افغانها اعلام کرد و گفت هر زمانی که افغانستان بخواهد، فعالیت کمیسیون مشترک صلح میان دو کشور از سر گرفته خواهد شد.

این در حالیست که به گفته ناظران مسایل منطقه، سیاست پاکستان در قبال افغانستان در طی ۱۰ سال گذشته همواره مورد انتقاد مجامع داخلی و بین‌المللی بوده و از بازی دوگانه اسلام آباد در قبال کابل انتقاد شده است.

در همین رابطه و همزمان با سفر خانم ربانی به کابل گزارشی منتشر شد که حاکی از حمایت نیروهای امنتی پاکستان از طالبان است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در گزارشی طبقه بندی شده که بی بی سی به محتوای آن دست یافته گفته است که شورشیان طالبان در افغانستان از کمک مستقیم سازمان های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان برخوردار می شوند و حمایت از شورشیان در افغانستان نیز رو به افزایش بوده است.

این گزارش براساس نتیجه بازجویی از چند هزار شورشی بازداشتی تهیه شده و مدعی است که طالبان همچنان با اعتماد به نفس کامل به مقابله با نیروهای ناتو و دولت افغانستان ادامه می دهد و از "حمایت گسترده" در میان مردم این کشور برخوردار است.

آرم آی اس آی

تشکیلات عمده اطلاعاتی و امنیتی پاکستان به حمایت مستقیم از طالبان متهم شده اند

تهیه کنندگان گزارش محرمانه ناتو گفته اند که منابع دولتی پاکستان از محل استقرار رهبران ارشد طالبان به خوبی آگاهند.

به گفته تحلیلگران بی بی سی، برای نیروهای بین المللی درگیر در مقابله با شورشیان طالبان و دولت افغانستان مطالعه چنین گزارشی ناخوشایند و نگران کننده است.

اما وزیر خارجه پاکستان در دیدارش از افغانستان گفته است که یافته های این گزارش چیزی خاصی نیست و آنرا رد کرد.

او گفت: "(این گزارش) شراب کهنه، حتی در بطری کهنه تر است. فکر نمی کنم این ادعاها تازه باشد، این ادعا سالها پیش مطرح شده بود و همه ما دلایل آنرا می‌دانیم. اما مهم تر این است که بیشتر روی مذاکراتی که با طالبان در پایتخت کشورهای مهمی صورت می گیرد، تمرکز کرد."

حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار تاکید کرد که پاکستان می تواند در پروسه صلح افغانستان نقش موثری داشته باشد.





:: برچسب‌ها: بهار , آسیا , حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: